Digitale transformatie – Integraal en strategisch onderdeel van de business
De toekomst van bedrijven is digitaal. In iedere organisatie wordt digitaal uiteindelijk leidend, de grens tussen fysieke en digitale business zal verdwijnen. Dat wil niet zeggen dat ieder bedrijf stopt met verkopen van producten en leveren van diensten. Het betekent dat iedere organisatie moet investeren in digitale technologie om toegevoegde waarde te blijven creëren voor klanten en de operationele wendbaarheid om service aan klanten te leveren moet verbeteren. Om dat te kunnen is een uitdagende digitale visie en strategie nodig waarbij de klant centraal staat. Digitaal leidende organisaties zijn in staat om voortdurend met nieuwe technologieën te innoveren, om daarmee nieuwe toegevoegde waarde voor klanten te genereren en de serviceverlening aan klanten te verhogen.
De meeste bedrijven staan pas aan het begin van het pad van digitale transformatie, toch heeft digitalisering al grote veranderingen teweeggebracht. consumenten en de economie hebben een hoger tempo, trends en ontwikkelingen zijn minder goed voorspelbaar en veel vluchtiger. Het aantal digitale mogelijkheden om business te doen groeit exponentieel. Business as usual is niet langer een optie.
Digitale strategie noodzakelijk
De kracht van nieuwe modellen ligt in de manier waarop organisaties deze technologieën weten in te zetten in hun businessmodel en de ermee gepaard gaande organisatieverandering weten te implementeren. Digitale transformatie van de business is een relatief nieuw fenomeen en geen enkele organisatie heeft het eindstadium nog bereikt. Digitale strategie richt zich op:
- het creëren van een optimale digitale klantbeleving
- verbeteren van de wendbaarheid en efficiency van de operatie
- innovatie van het businessmodel
De afgelopen periode heb ik gewerkt aan een aantal mooie projecten:
- Generieke formulieren-oplossing voor buitendienst monteurs met bijbehorende rapportages en processen.
- Adviseren en ontwikkelen van een sociaal intranet omgeving voor optimalisatie van de interne communicatie en samenwerking.
- Internet of Things project waarbij data uit verschillende bronnen uniform wordt gemaakt. Deze data wordt verwerkt tot een transactie en wordt naar een CRM systeem verstuurd. Beschrijving van de case
- Advies en implementatie van een project-management systeem voor adviseurs van een onderdeel van Ministerie van EZ.