Deel je data

Wie data uitwisselt en data deelt met andere organisaties, krijgt meer informatie. Of andere informatie. Je krijgt daardoor meer inzicht en nieuwe ideeën; bijvoorbeeld over nieuwe diensten of producten. Of je ziet hoe je bestaande diensten en producten kunt verbeteren of gerichter kunt aanbieden.

Maar laten we eerst eens kijken naar wat er allemaal komt kijken bij data delen. Ik krijg wel eens te horen: “Ja, dat ga ik dus niet doen hè, informatie delen met mijn klanten of leveranciers. Straks weten ze alles van mij.” Nu pleit ik er niet voor om zomaar alles met iedereen te delen. Integendeel zelfs. Maar het delen van data, informatie of kennis kan zeker voordelen hebben als je het goed inzet. Denk bijvoorbeeld aan het delen van productieplanningen, zodat je transporteur op het juiste moment de goederen kan ophalen waardoor stilstaan voorkomen kan worden. Of denk bijvoorbeeld aan dat jouw klanten een goede voorspelling kunnen geven van geplande verkopen, zodat jij als leverancier daarop jouw planning kan aanpassen. Een ander mooi voorbeeld is gedeeld gebruik van artikelbestanden zodat bestellen makkelijker en met minder fouten gaat.

Slim data uitwisselen en data delen

Als je data wilt delen met andere bedrijven, krijg je te maken met spelregels. Ik zal een paar belangrijke spelregels uitlichten. 

  • Wie is de eigenaar van de data? In eerste instantie lijkt dit makkelijk. Ik lever iets, dat is van mij. Maar stel dat jouw klant hier slimme dingen mee gaat doen en jouw data gaat combineren met een andere dataset. Van wie is die data dan?
  • Hebben we het over dezelfde informatie? Met een moeilijk woord: Interoperabiliteit. Hoe meer we automatiseren hoe belangrijker het wordt dat systemen elkaar begrijpen. Een mooi voorbeeld is verpakking. Hebben we het over een doos, verpakking of pallet? Het zal niet de eerste keer zijn dat er een pallet schroeven geleverd wordt, terwijl de klant 1 doosje bedoelde.
  • Spelen persoonsgegevens een rol in het data delen? Je hebt dan al snel te maken met de AVG. Regel dit vooraf.
  • Gecontroleerde toegang. Als bedrijf wil je alleen het gedeelte van je data delen dat je daadwerkelijk wilt delen én alleen aan partijen die je toegang wilt geven. Het streven is dus ‘gecontroleerde toegang van de beschikbare data’, met andere woorden: een datadeel-infrastructuur gebaseerd op standaarden (zowel juridisch als technisch).
  • Maak gebruik van standaarden. Om het schaalbaar en zeker ook werkbaar te houden moet je informatie standaardiseren. Maak je bijvoorbeeld gebruik van productinformatie, dan kun je denken aan de standaarden die GS1 gebruikt (uitgevers van EAN-codes voor barcodes). Veel sectoren hebben ook eigen standaarden. Zorg dat je daaraan voldoet. 
  • Denk na over een mogelijk verdienmodel. Wat is jouw data waard? Levert het veel waarde voor je klanten of leveranciers op, dan kan dat mogelijk handig zijn om in te zetten bij meerjarige contracten of bijvoorbeeld bij prijsonderhandelingen.

Ook hier geldt natuurlijk weer: begin klein en experimenteer. Ik heb een aantal aansprekende voorbeelden waar ik je mee kan helpen. Bel mij gerust, dan help ik je graag met de eerste stappen.